Obecní zastupitelstvo si volíme proto, aby nám byly poskytnuty služby, abychom mohli lépe bydlet a žít v dané lokalitě. Problémy, které každodenně prožíváme kolem sebe, bohužel vláda, parlament nebo kraje nevidí. Jak jsou ale vlastně obecní zastupitelé ohodnoceni za služby, které nám poskytují? A poskytují nám je v ideálním měřítku?
Protože v 1. části jsem zveřejnil tabulku, kde počet zastupitelů obcí a měst neodpovídal dalším platovým tabulkám, dovolil jsem si tuto tabulku poupravit tak, aby odpovidala co nejblíže skutečnosti:
Počet obyvatel |
Starosta |
Místostarosta |
Ostatní zastupitelé |
Počet obcí |
Do 1 000 |
1 |
1 |
8 |
4 899 |
1 001 - 3 000 |
1 |
1 |
9 |
674 |
3 001 - 10 000 |
1 |
1 |
16 |
436 |
10 001- 20 000 |
1 |
1 |
23 |
123 |
20 001 - 50 000 |
1 |
1 |
23 |
53 |
50 001 - 100 000 |
1 |
1 |
33 |
42 |
Nad 100 000 |
1 |
1 |
43 |
19 |
Brno, Ostrava a Plzeň |
1 |
1 |
43 |
3 |
Čísla z tabulky jsou zadána tak, aby součet zastupitelů (starosta, místostarosta a ostatní zastupitelé) odpovídali rozmezí (průměru) počtu členů v zastupitelstvu. Např: v obci do 500 obyvatel je v tabulce zadáno 5 - 15 zastupitelů, tudíž průměr je 10 (1 starosta+1 místostarosta + 8 ostatních zastupitelů). Do této tabulky jsem nepočítal radní.
Protože máme obecní zastupitele, kteří jsou uvolnění a neuvolnění, musíme zjistit, jaký je jejich podíl. V následující tabulce je podíl uvolněných zastupitelů (ti co mají práci v zastupitelstvu jako svojí hlavní výdělečnou činnost):
Počet obyvatel |
Starostů v % |
Místostarostů v % |
Členů zastupitelstva v % |
Do 1 000 |
44,9 |
29,7 |
5,9 |
1 000 - 3 000 |
47,6 |
34,3 |
12,8 |
3 000 - 10 000 |
52,4 |
41,7 |
17,6 |
10 000 - 20 000 |
55,5 |
48,9 |
24,7 |
20 000 - 50 000 |
59,3 |
55,6 |
34,1 |
50 000 - 100 000 |
67,5 |
68,7 |
43,1 |
Nad 100 000 |
73,2 |
71,0 |
49,8 |
Brno, Ostrava a Plzeň |
66,7 |
64,1 |
45,0 |
Např: Ve vesnicích do 1000 obyvatel je celkem 44,9% uvolněných starostů a to znamená, že neuvolněných starostů je 55,1%.
A konečně tu máme tabulku, která nás nejvíce zajímá. Je to celkový měsíční výdaj našeho státu na obecní zastupitelstvo:
Počet obyvatel |
Starosta - platy |
Místostarosta - platy |
Člen zastupitelstva - platy |
Celkem měsíčně |
Do 1 000 |
60 336 430,- (22 566 560,-) |
28 910 910,- (18 666 460,-) |
7 422 570,- (10 326 310,-) |
96 669 910,- (51 559 330,-) |
1000 - 3 000 |
12 980 540,- (3 471 720,-) |
7 605 890,- (2 825 180,-) |
5 023 620,- (1 904 240,-) |
25 610 050,- (8 201 140,-) |
3 000 - 10 000 |
10 134 660,- (2 534 010,-) |
6 690 680,- (1 954 710,-) |
9 134 650,- (2 299 290,-) |
25 959 990,- (6 788 010,-) |
10 000 - 20 000 |
3 374 340,- (792 020,-) |
2 518 350,- (563 790,-) |
6 086 230,- (979 910,-) |
11 978 920,- (2 335 720,-) |
20 000 - 50 000 |
1 710 990,- (341 680,-) |
1 381 460,- (247 090,-) |
4 140 160,- (409 690,-) |
7 232 620,- (998 460,-) |
50 000 - 100 000 |
1 735 870,- (240 790,-) |
2 414 210,- (162 220,-) |
6 965 290,- (662 450,-) |
11 115 370,- 1 065 460,-) |
Nad 100 000 |
908 050,- (104 740,-) |
778 780,- (87 830,-) |
5 159 060,- (459 350,-) |
6 845 890,- (650 920,-) |
Brno, Ostrava a Plzeň |
140 670,- (22 380,-) |
120 650,- (19 760,-) |
808 640,- (114 940,-) |
1 069 960,- (157 080,-) |
Celkem |
91 321 560,- (30 073 900,-) |
50 420 930,- (24 527 040,-) |
44 740 220,- (17 156 180,-) |
186 482 710,- (71 757 120,-) |
Čísla v závorkách jsou výdaje neuvolněných obecních zastupitelů. A jak jsem k těmto číslům došel? Na základě všech tabulek, které jsem v tomto a minulém članku zveřejnil.
Např: Neuvolnění starostové v obcích do 1000 obyvatel (4899 obcí*8360 plat neuvolněného starosty*1 člen zastupitelstva*55,1% podílu neuvolněných starostů=22 566 560 Kč)
Protože plno neuvolněných zastupitelů nepobírá odměnu ve výši uvedených v tabulkách, dovolil jsem si nezapočítavat platy radních, domnívám se že se jedná o stejnou částku).
Ovšem nevynechám komise a výbory obecních zastupitelstev:
Počet obyvatel |
Počet předsedů výborů nebo komisí (uvolnění) |
Náklady na výbory nebo komise |
Počet předsedů výborů nebo komisí (neuvolnění) |
Náklady na výbory nebo komise |
Celkem |
Do 1 000 |
23 |
199 870,- |
1 167 |
1 026 960,- |
1 226 830,- |
1 001 - 3 000 |
36 |
782 280,- |
437 |
489 440,- |
1 271 720,- |
3 001 - 10 000 |
56 |
1 435 110,- |
214 |
278 200,- |
1 713 310,- |
10 001 - 20 000 |
96 |
2 947 200,- |
159 |
262 350,- |
3 209 550,- |
20 001 - 50 000 |
79 |
2 821 090,- |
116 |
230 840,- |
3 051 930,- |
50 001 - 100 000 |
17 |
722 330,- |
48 |
121 440,- |
843 770,- |
Nad 100 000 |
5 |
232 750,- |
12 |
39 240,- |
271 990,- |
Brno, Ostrava a Plzeň |
3 |
154 710,- |
5 |
22 850,- |
177 560,- |
Celkem |
315 |
9 295 340,- |
2 158 |
2 471 320,- |
11 766 660,- |
Když sečteme platy a odměny obecního zastupitelstva, zjistíme, že za rok nás komunální činitelé stojí 3 240 077 880 Kč. Slovy skoro tři a čtvrt miliardy korun.
Závěrem bych chtěl poděkovat všem obecním a městským zastupitelům, kteří svojí činnost vykonávají v rámci svých volných chvil, nestranně,s chutí, pro blaho všech a za "pár korun".